Меню Закрити

Миротворча освіта в менеджменті: розвиток м’яких навичок для ефективного адміністрування

Дослідження було проведено в рамках проекту Європейського Союзу Erasmus+ «Освіта в галузі миру для консолідованої та людиноцентричної Європи» (грантова угода № 101094420 – PeaECH). Спираючись на міжнародний досвід європейських країн, які пережили конфлікти, автори створили навчальні модулі з миротворчої освіти, які сформували основи для розробки моделі практичної підготовки менеджерів. Метою впровадження практико-орієнтованої моделі управлінської підготовки є формування всебічно розвиненої особистості, здатної до критичного мислення, конструктивного діалогу та активної участі в миротворчих процесах, шляхом інтеграції міжкультурних знань, навичок та цінностей, толерантності та взаєморозуміння. Автори наголошують на актуальності розвитку м’яких навичок у менеджерів, що дозволить їм як ефективно виконувати управлінські функції, так і бути соціально відповідальними, проявляти емпатію, вирішувати конфлікти та сприяти соціальному розвитку в контексті міжкультурного різноманіття, сприяючи встановленню миру та злагоди в суспільстві.

У дослідженні представлено практико-орієнтовану модель управлінської підготовки, яка включає п’ятиетапний процес навчання миротворчих здібностей: формування малих груп, теоретичну підготовку, колективне обговорення, стажування та розробку власних проектів. Кожен етап управлінської практико-орієнтованої моделі навчання передбачає розвиток критичного мислення та аналітичних навичок, емоційного інтелекту, емпатійного лідерства, комунікативних навичок тощо. Для адаптації освітніх програм до реальних умов автори пропонують систему оцінки складності команд на основі восьми ключових параметрів: рівень освіти, обставини бойових дій, статус переміщених осіб, етнічна приналежність, фінансовий стан, гендерні характеристики, сімейний стан та віковий діапазон.

Автори наголошують, що інформаційне забезпечення практико-орієнтованої моделі підготовки управлінських кадрів має базуватися на сучасних інформаційно-комунікаційних технологіях, які відкривають нові можливості для інтерактивного навчання, розвитку навичок ненасильницького спілкування та підготовки студентів вищих навчальних закладів до роботи в складних соціальних взаємодіях. Тематичні дослідження, рольові ігри, програми медіації, віртуальні симуляції, онлайн-курси, інтерактивні тести, платформи обміну досвідом та інші технологічні рішення є інноваційними інструментами для розвитку миротворчих навичок менеджерів.

Впровадження практико-орієнтованої моделі управлінської підготовки сприятиме впровадженню найкращих миротворчих стратегій та практик у бізнес-середовищі, формуванню мирних цінностей та підтримці ідеї миру як основи сталого розвитку.

Ilich, L, Akilina, O., & Yakovenko, I. (2025) Peace education in management: soft skills development for efficient administration. Global Scientific and Academic Research Journal of Education and literature, (3(3)). Pp. 36-44. 

Peace education in management: soft skills development for efficient administration

The research was carried out within the framework of the European Union Erasmus+ project “Peace Education for a Consolidated and Human-Centered Europe” (Grant Agreement No. 101094420 – PeaECH). Based on the international experience of European countries that have gone through conflicts, the authors have created training modules on peace education, which shaped the fundamentals for developing a model of practical training for managers. The purpose of implementing a practice-oriented model of managerial training is to form a fully developed personality capable of critical thinking, constructive dialogue and active participation in peacekeeping processes via the integration of intercultural knowledge, skills and values, tolerance and mutual understanding. The authors emphasize the relevance of developing soft skills in managers, which will allow them both to perform managerial functions efficiently and to be socially responsible, show empathy, resolve conflicts and promote social development in the context of intercultural diversity, contributing to the establishment of peace and harmony in society.

The article presents a practice-oriented model of managerial training, which includes a five-stage process of peacekeeping training: formation of small groups, theoretical training, collective discussion, internships and development of own projects. Each stage of the managerial practice-oriented model training involves the development of critical thinking and analytical skills, emotional intelligence, empathetic leadership, communication skills, etc. To adapt educational programs to real-world conditions, the authors propose a system for assessing the complexity of teams based on eight key parameters: educational level, circumstances of hostilities, status of displaced persons, ethnicity, financial status, gender characteristics, marital status, and age range.

The authors emphasize that the information support of the practice-oriented model of managerial training should be based on modern information and communication technologies that open up new opportunities for interactive learning, development of non-violent communication skills, and preparation of higher education students to work in complex social interactions. Case studies, role-playing games, mediation programs, virtual simulations, online courses, interactive tests, experience-sharing platforms and other technological solutions are innovative tools for developing managers’ peacekeeping skills.

The introduction of a practice-oriented model of managerial training will contribute to the implementation of the best peacekeeping strategies and practices in the business environment, the shaping of peaceful values and support for the idea of peace as a basis for sustainable development.

Ilich, L, Akilina, O., & Yakovenko, I. (2025) Peace education in management: soft skills development for efficient administration. Global Scientific and Academic Research Journal of Education and literature, (3(3)). Pp. 36-44.